lördag, november 10, 2007

17 oktober - Livermere Hall

Så var det då äntligen dags för våra fyra jaktdagar på Livermere Hall och Ampton Shoot i Suffolk, strax norr om Bury St Edmunds. Vi vaknade klockan sex på morgonen i vår stuga Rede Hall och regnet öste ner! Naturligtvis, här har det varit vackert väder sen vi kom till England. Men det tog inte lång tid innan det klarnade upp och solen åter lyste över oss. Dagen började med frukost på Livermere Hall där Peter Hammond och hans fru Elsie bor. Full English frukost var det med ägg, toast, korv, bacon mm. Inte min favoritfrukost men det fanns flingor också.

Sen var det dags att göra sig redo. Peter Hammond himself skulle ledsaga oss runt.

Vi är redo att äntra scenen. Kolla, ingen tweed så långt ögat når:-)

Anders och Åsa är också redo. Ecco är alltid redo vilket nog var tur för honom för han hade fyra hårda dagar eftersom Anders och Åsa turades om att gå med hund och skjuta. Och med bara en hund så resulterade det i fyra heldagar för Ecco.

Kolla in bilen bakom dom. En Maserati! Det var nämligen inte bara vi som var där utan in på gården körde den ena tjusigare bilen efter den andra och ur steg kostymklädda herrar från London City (min egen fantasi:-)) som svidade om till jaktkläder och gick ut och jagade med sina kompisar (eller var det mutor:-)).
Harald Hubert med Kens faster Keena bredvid sig drar ordningsreglerna och är naturligtvis klädd enligt utskickad dress code:-)
Och äntligen började det! Jag hade hört talas om vegetationen på Ampton så det var bara att kasta sig in i den. Manshögt med en gång, tistlar, nässlor och annat trevligt. Ken tyckte inte att det var någon större höjdare. AAAJ, det gör ont! Sluta gnäll och gå fot!
Det blev snart bättre med "bara" betor, tistlar och nässlor:-) Och alldeles underbart! Kan man verkligen ha det bättre än så här! Ken och jag är i England, i ett betfält som kryllar av rapphöns, fasaner och harar, och solen skiner.

Lunchen intogs utomhus och återigen hade Elsie dukat upp en massa god mat.

Efter lunch var det min tur att skjuta. Lätt sammanbiten:-)

På Ampton finns dessa trevliga varelser. De ser ut som små hundar/rådjur med små horn, konstiga hål under ögonen och långa hörntänder som sticker ut! De heter Muntjac och jag slog upp dem på Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Muntjac . De uppkom för 15-35 miljoner år sedan!! Hoppas att jag får se en levande.

På kvällen hade Elsie igen åstadkommit storverk och bjöd på middag med varmrätt, efterrätt, ost och kex samt kaffe. Vilken dag vi har haft! Jag längtar redan till i morgon!

Inga kommentarer: