måndag, juli 23, 2007

Tre dagar i Fegen

Helena och jag har tillbringat tre dagar i Fegen och kennel Mandylike's sommarträff. Jag har haft tio entusiastiska unghundar med förare. Flera av förarna var duktiga på lydnad och bruks och ville lära sig mer. Själv fick jag en snabbkurs av dem i hur man använder klicker och till vad. Diskussioner på nätet brukar ju ofta utmynna i att antingen använder man klicker eller också slår man sin hund halvt fördärvad. Så det var intressant att få diskutera med människor som kunde resonera sunt om skillnaden på inlärning och krav.

Ken förlorade sin manlighet i form av två testiklar förra veckan. Boende i lägenhet med två tikar och en hane som aldrig kommer att ha behov av kulorna så kändes det som en förenkling av livet. Men jag blev verkligen förvånad att jag skulle behöva försvara mitt beslut inför alla på djursjukhuset från att jag skulle beställa tid tills en djursjukvårdare kom och hämtade honom - jag var väl medveten om att det var inte så länge sedan det var förbjudet. Samtidigt hänger det en tavla i väntrummet som visar hur många kattungar en katthona som inte är steriliserad föder i sitt liv och råder alla att sterilisera sina katter!!!??? Visserligen springer hundar i Sverige inte omkring och förökar sig ohämmat men var är skillnaden annars? Jag var inne på Birdog och läste Christer Nälsers veterinärsvar och där stod det att anledningen till att det har varit förbjudet att kastrera hundar var att man var orolig för deras "själsliv";-) Lovar att jag ska meddela när Ken uppvisar första teckan på depression:-) Just nu skuttar han omkring som vanligt och har varit synnerligen opåverkad av ingreppet. Enligt Ken så var det värsta som hände att han inte fick någon frukost samt att någon satte en tratt på honom! Den avlägsnade han effektivt genom att använda båda framtassarna samtidigt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Stackars broder Ken. Vad har matte gjort......?
Hoppas du kommer över det snart.

Många labbekramar
Asti