söndag, juni 07, 2009

Äventyr i Danmark!

Idag har Will och jag varit på äventyr i Danmark! För ett par veckor sedan ringde Birgitta och frågade om jag kunde åka med Will och göra Kvalifikationspröve. Det var bara en exteriörbeskrivning och så skulle han hämta en markering. Det går väl bra sa jag. Sen gick jag in på DRK hemsida och konstaterade att det var lite mer än det. Så vi har tränat i veckan:-)

Susanne följde med som stöd och tolk. Tack för det! Hur skulle jag annars ha vetat vad korven kostade;-) Konstigt språk danska.

31 hundar skulle prövas och först skulle hundarna exteriörbeskrivas. Klarade man inte det så fick man inte fortsätta till den praktiska delen. Så det var bara att plocka fram de gamla utställartakterna och ställa upp Will som dagen till ära (och även alla andra dagar) var i stram kondition. Det stod så i beskrivningen.

Ställa upp snyggt och sen springa vänstervarv. Will såg ut som en labrador och blev godkänd!!
Sen började väntan på den praktiska biten som bestod av mer än en markering nämligen...

....fotgående med koppel i cirka 50 meter och zick-zacka fram mellan röd-vita pinnar.
Sen tillbaka igen mellan pinnarna med lös hund. Båda turerna gick bra.

Nästa station var en vattenmarkering. I Danmark kastar de fågeln först och skjuter sen men det gick bra det också.
Efter vattenmarkering kom en landmarkering i högt gräs. Här fick Will leta en stund innan han hittade fågeln men låg kvar jättefint i rätt område och dammsugade backen.

Sista momentet var ett sök där hundarna skulle hämta in tre-fyra fåglar. Detta har vi tränat på i veckan för Will är ju inte precis van vid B-provssök med kalla fåglar. Hur skulle han skickas?

Snabbt tog han in tre änder och jag fick skicka en gång till för att han skulle hämta en duva också. KLARA!!
Sen fick vi vänta en stund innan domaren kom fram och sa att vi hade blivit godkända!! Och Will var DKJCH!!!! Snabbt åkte mobilen fram och samtalet till Sverige!! Och jag fick en liten tår i ögat. Jag hade inte varit speciellt nervös men antagligen rätt spänd och nu släppte det. VI FIXADE DET!!

5 kommentarer:

Anna-Lena sa...

Stort grattis till bra handling! Skjuta efter kastet - hur tänker de då? Självdör viltet på andra sidan sundet? Intressant...

Miss Bossing sa...

Vilken insats du gjort! Inte varje dag man gör en hund till jaktchampion ;)

Mingla och Twiggy bildade klubb i går morse mot att Will snor deras mattar. Mingla var ju avundsjuk sist när Will gick i koppel bredvid mig på promenaderna (Mingla trängde sig resolut emellan). Twiggy kontrade med att Will drog utomlands med hennes... Fast de tycker allt att han är rätt stilig.

Kram

katarina sa...

Han ÄR stilig OCH en riktig gentleman! Han åker snällt med och finner sig i allt, från att kvällskissa på Malmös gator till att hämta fåglar åt mig. Världens snällaste och stiligaste Will!! Jag är faktiskt lite mallig idag;-)

Karin Wallander sa...

Stort grattis till helgens insats.
Vi jublar från Tisslabo.

Anonym sa...

Jag är rätt nöjd med hur jag fick till Katarina med bara ett par dagars intensiv träning.Hon skötte sig fullt godtagbart vid sidan och gnällde inte ens.

Sir William